Podobnie, jak w Sztutowie , gdzie odbyły się konsultacje WIĘCEJ LINK:
tak i z Krynicy Morskiej mamy dla państwa zarejestrowane całe spotkanie. W materiale dokładnie macie państwo możliwość dokładnego zapoznania się z wariantami przekopu, możliwościami, wymogami, i innymi aspektami tego nurtującego dla wielu tematu przekopu, co pokazało to spotkanie, przedstawione przez ekspertów różnych dziedzin oraz Urząd Morski w Gdyni.
Wypowiadało się wiele ludzi przeciwko temu projektowi. Mieszkańców wspierał burmistrz Krzysztof Swat oraz prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej Adrian Bogusłowicz który przyznał, że nie wierzy w żadne zapewnienia państwa, obawia się, że Krynica Morska zostanie pozbawiona wskutek tych decyzji, walorów dla których turyści zmierzają rokrocznie na wypoczynek na Mierzeję i podał wiele innych argumentów. Więcej w materiale filmowym.
Zapraszamy do fotogalerii, oraz na materiał wideo.
więcej informacji na stronie:
ttp://www.zulawyimierzeja24.pl/artykuly/konsultacje-spoleczne-w-sprawie-przekopu-mierzei-w,5467.html
Aktualizacja:
Urząd Morski w Gdyni zakończył spotkania w ramach konsultacji społecznych. Mieszkańcy Elbląga, Sztutowa i Krynicy Morskiej mogli przedstawiać swoje uwagi wobec planowanej budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W konsultacjach wzięło udział ponad 200 osób. Najwięcej, ok. 100 osób - w Krynicy Morskiej. Tam także większość krytycznie oceniła plany wykonania przekopu. Obecni na konsultacjach mieszkańcy Krynicy Morskiej nie widzą zasadności budowy przekopu, powiedział burmistrz Krzysztof Swat, oraz nie mają gwarancji, jako mieszkańcy, że w razie katastrofy, ktokolwiek zrekompensuje im straty.
Pytani np. o to, jaki termin prowadzenia budowy przekopu byłyby dla nich najkorzystniejszy, czyli nie ograniczałby dojazdu do miejscowości i ruchu turystycznego, wyrażali opinię, że oni w ogóle są przeciwni inwestycji - podkreśliła wicedyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska. Dodała, że w związku z obawami mieszkańców Urząd Morski w Gdyni wykona analizę społeczno-ekonomiczną skutków przekopu Mierzei dla gmin znajdujących się na Mierzei.
Zdaniem ekologów z WWF Polska w prognozie nie uwzględniono wielu kluczowych oddziaływań planowanego przekopu Mierzei Wiślanej. Nie oszacowano tak kluczowych dla stanu środowiska elementów inwestycji jak miejsce i sposób składowania urobku pogłębiarskiego czy wpływ lodołamania zimą. Nie można więc przewidzieć wpływu planowanego przekopu na stan cennych siedlisk obszaru Natura 2000, jakim są Mierzeja i Zalew Wiślany. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju opracowuje nowy projekt uchwały dotyczący budowy kanału przez Mierzeję, ponieważ wcześniejszy realizowany w latach 2008-2013 wygasł.
Nowy projekt zawiera harmonogram realizacji i finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa w latach 2015-2022. Kwota, jaka miała by być przeznaczona na realizację całego programu w tym czasie - to 878 mln zł. Dokumentacja wymagała uzupełnienia informacji dotyczącej wpływu przedsięwzięcia na obszary Natura 2000. Chodzi o wpływ budowy kanału na siedliska miejscowej fauny i związanych z tym działań kompensacyjnych. Takie właśnie uwagi wniosła Komisja Europejska, która w styczniu ubiegłego roku zapoznała się z dokumentacją środowiskową. Dotychczasowe analizy wykazały, że z czterech lokalizacji najkorzystniejszy jest wariant budowy przekopu w Nowym Świecie.
Plany zakładają, że kanał będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości, czyli tyle, ile wynosi średni poziom morza. Przy kanale będzie wybudowana śluza o długości 200 metrów, dzięki której będzie wyrównywana różnica w poziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku. Będzie ona także zapobiegać mieszaniu się wód z obu akwenów i zanieczyszczeniu bałtyckich plaż. W kanale będzie także stanowisko postojowe dla jednostek, które będą czekać na wejście do śluzy. Oprócz prac związanych z samym przekopem należałoby wykonać inne prace uzupełniające. Chodzi o budowę podejść do portów nadzalewowych, pogłębienie torów wodnych, budowę falochronów, dwóch mostów zwodzonych oraz rozbudowę portu morskiego w Elblągu.
Od lat samorządowcy z Warmii i Mazur - szczególnie władze Elbląga - zabiegają o przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego. Podkreślają, że w ten sposób elbląski port i porty nadzalewowe będą miały szansę rozwoju, a cały region stanie się atrakcyjniejszy dla turystów.