Wydanie nr 327/2024, Piątek 22.11.2024
imieniny: pokaż (4 imiona)Cecylia, Marek, Maur, Wszemiła
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Udane wodowanie URSY. Ta pogłębiarka będzie pracować na kanale przez Mierzeję Wiślaną - Zobacz. wideo.

  • Wydanie nr 327/2024
  • 23 września 2023, 09:03
  • Magdalena Kierzkowska Biuro Dyrektora Urzędu Rzecznik prasowy Urząd Morski w Gdyni
  • Wiadomości
Udane wodowanie URSY. Ta pogłębiarka będzie pracować na kanale przez… fot. Udane wodowanie URSY Ta pogłębiarka będzie pracować na kanale przez Mierzeję Wiślaną
Zwodowano pogłębiarkę, która ma obsługiwać drogę wodną przez Mierzeję Wiślaną. Statek specjalistyczny, który zasili flotę Urzędu Morskiego w Gdyni, będzie wykorzystywany też do utrzymywania torów podejściowych do portów morskich do 18 m - podał Urząd Morski. Zobacz. wideo.

Udane wodowanie URSY

We wtorek, 19 września br. zwodowano kolejny statek specjalistyczny, który zasili flotę Urzędu Morskiego w Gdyni. Pogłębiarka dedykowana jest nowej, ponad dwudziestokilometrowej drodze wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską i powstaje w ramach programu wieloletniego, na podstawie którego realizowana jest cała inwestycja. Wykorzystywana będzie również do obsługi i utrzymania torów podejściowych do portów morskich do 18 m.

-Administracja morska niebawem zyska nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych, prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia – stwierdził Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Zakończył się bardzo ważny etap tego przedsięwzięcia, jednostka może już samodzielnie unosić się na wodzie i od teraz możemy nazywać ją statkiem. Umowę na budowę podpisano w marcu 2022 roku. Zakłada ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł.

- Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybraliśmy imię URSA, została zwodowana. Zaawansowanie prac aktualnie wynosi ponad 70%. Jednostka eksploatacyjnie powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 roku – powiedział Wieslaw Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Statek jest budowany przez fińską stocznię Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracuje również z firmami z Holandii.

Kontrakt obejmuje także dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki.

- Takiej pogłębiarki jak URSA nie można zamówić jako gotowy produkt z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. URSA jest wyjątkowa! – powiedział Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY.


 

Parametry zamówionej jednostki:

Przybliżona długość całkowita (z wyłączeniem połączenia dziobowego) - 62,00m

Maksymalna szerokość, konstrukcyjna 12,0 m

Maksymalna konstrukcyjna wartość zanurzenia      3,9m

Pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu  powyżej 950 m³

Maksymalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody      18 m

Minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego:  8 węzłów

Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną przebiega etapami. 17 września ub. roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Drugi etap, a mianowicie obudowa brzegów rzeki Elbląg jest zaawansowany obecnie w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku. Całość prac w ramach tej części inwestycji zakończy się do końca 2023 r. W maju br. zakończono trzeci etap, czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.


 

Magdalena Kierzkowska Biuro Dyrektora Urzędu Rzecznik prasowy Urząd Morski w Gdyni
Przejdź do komentarzy

 

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.