Po co potrzebna jest asertywność?
Brak asertywności w miejscu pracy powoduje, że pracownik nie potrafi odmówić przyjęcia kolejnego zadania, bierze na siebie zbyt wiele obowiązków, których nie jest w stanie efektywnie wykonać, przez co zmniejsza się jego wydajność. Asertywność daje większe poczucie kontroli i sprawia, że mamy lepsze relacje ze współpracownikami. Dlatego właśnie tak ważne jest, by umieć wykorzystywać tę cechę.
Jeśli szukasz pracy – koniecznie zajrzyj na https://theprotocol.it/!
Techniki nauki asertywności
Nie wszystkim osobom przychodzą łatwo asertywne zachowania. Jednak jest to jedna z kompetencji miękkich, którą można wyćwiczyć. W jaki sposób? Przedstawiamy kilka skutecznych sposobów.
-
Metoda zdartej płyty
Wyobraź sobie, że Twój przełożony po raz kolejny każe Ci zostać dłużej w pracy. Sytuacja powtarza się już któryś raz w miesiącu, a Ty masz już inne plany. Jak asertywnie wybrnąć z sytuacji? Niczym zdarta płyta, za każdym razem powtarzaj ten sam komunikat. Na przykład: „Niestety na dziś już skończyłem pracę, nie mogę zostać, bo mam już inne plany”. Jeśli sytuacja powtórzy się, powiedz dokładnie to samo. Mów w sposób grzeczny, stonowany, a także płynny i pewny siebie.
-
Metoda mistrza jujitsu
Technika ta wywodzi się oczywiście ze wschodnich sztuk walki. Polega ona na asertywnym odmawianiu, przy wykorzystaniu argumentów użytych przez rozmówcę. Na przykład: współpracownik prosi Cię o przejęcie jego projektu, argumentując to tym, że dwa miesiące temu pomógł Tobie. Odpowiedz spokojnie „oczywiście, pamiętam Twoją pomoc i nadal jestem za nią wdzięczny, niestety tym razem ja nie mogę teraz pomóc, ponieważ mam bardzo dużo własnych obowiązków i nie mam czasu na dodatkową pracę”. Metoda ta jest szczególnie przydatna w branży IT, gdyż ilość projektów i zadań do wykonania czasem przerasta możliwości czasowe pracowników, a deadliny nieuchronnie się zbliżają.
-
Metoda „jestem słoniem”
Do zastosowania tego sposobu należy posłużyć się wyobraźnią. W przypadku rozmowy ze współpracownikiem, w której musisz mu asertywnie odmówić, wyobraź sobie, że jesteś potężnym, majestatycznym słoniem. Metoda ta może się wydawać dziwna i dziecinna, jednak jeśli będziesz miał okazję ją zastosować, przekonasz się, jak bardzo działa. Wyobrażenie to sprawi, że zaczniesz mówić spokojniej, poczujesz swoją przewagę nad rozmówcą, będziesz bardziej opanowany i pewny siebie. Oddech staje się wówczas spokojniejszy, nie będziesz bał się patrzeć rozmówcy prosto w oczy, a w rezultacie, asertywnie mu odmówisz i nie dasz ponieść się emocjom.
Poszukujesz nowego miejsca zatrudnienia? Odwiedź https://www.pracuj.pl/ i przekonaj się, jakie to łatwe!
Podsumowanie
Asertywność to bardzo potrzebna cecha w życiu zawodowym. Pozwala zachować odpowiedni balans, a także daje do zrozumienia współpracownikom, że nie mogą zarzucać Cię nie Twoimi obowiązkami. Jeśli nie jesteś osobą asertywną, warto wziąć pod uwagę wyżej wymienione techniki, by pracować nad tą cechą. Diametralne zmiany nie przyjdą od razu, jednak trening czyni mistrza! Robiąc małe kroki i codziennie zwracając uwagę na swoje zachowania, niebawem poczujesz wielką różnicę!