Praca biurowa, mimo że fizycznie nie jest wyczerpująca, stawia wysokie wymagania psychospołeczne, gdyż wykonywana jest w sztucznym środowisku. Niewłaściwe warunki pracy wywołują frustrację nawet u najbardziej odpornych pracowników. Mogą być wręcz powodem zmiany miejsca pracy – co siódma osoba rezygnująca z zatrudnienia uzasadnia swoją decyzję m.in. brakiem ergonomii w biurze. A wymogi te nie są spełnione w przypadku aż 51,6% stanowisk pracy. Jak odnaleźć się w gąszczu przepisów BPH i jednocześnie dowieść pracownikowi, że firma o niego dba?
Biuro bezpieczne
Biuro to pomieszczenie pracy stałej, czyli takie, w którym łączny, ciągły czas przebywania konkretnego pracownika przekracza 4 godziny na dobę. Standardowo, przy zatrudnieniu na pełen etat, wynosi on 8 godzin, co daje jedną trzecią część doby. Dlatego przestrzeń biurowa musi być dostosowana do wymogów bezpieczeństwa i higieny, wskazanych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 roku.
Wykonywanie stałej pracy powinno odbywać się przy stanowisku z dostępem do światła dziennego i w temperaturze nie niższej niż 18°C. Według badań, idealna temperatura do pracy jest o niespełna cztery stopnie wyższa – wynosi 21,6°C. Z każdym stopniem powyżej lub poniżej tej optymalnej wartości następuje spadek koncentracji o 1–2%. Wymiary biura pomieszczenia są uzależnione od liczby pracujących w nim osób. Standardowo na każdego pracownika biurowego powinno przypadać przynajmniej 13 m3 objętości. Pomieszczenie nie powinno znajdować się pod ziemią i być niższe niż trzy metry. Hałas w pomieszczeniu biurowym przeszkadza, dlatego może działać jako czynnik stresogenny, a także powodować rozproszenie uwagi. Nie może być wyższy niż 55 dB.
Przepisy chronią także wzrok pracownika. Jeśli przeznacza on na pracę przed monitorem co najmniej cztery godziny dziennie, to przysługuje mu pięć minut przerwy od komputera na każdą przepracowaną godzinę. Monitor należy ustawić tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości wzroku pracownika. Powinien on być wyposażony w funkcję regulowania wysokości, bo często z jednego komputera korzysta kilka osób różnego wzrostu. Odległość ustawienia monitora od oczu powinna wynosić 40–75 cm. Blat także opisany jest określonymi parametrami, które zapewnią wygodne korzystanie z klawiatury i materiałów pomocniczych. Odległość pomiędzy monitorem a przednią krawędzią stołu nie powinna wynosić mniej niż metr.
Biuro zdrowe i innowacyjne
Warunki pracy oddziałują na jej wydajność w sposób ciągły. Dobre podwyższają produktywność oraz zmniejszają liczbę błędów i poziom absencji pracowniczej, dlatego warto pomyśleć o ergonomii w biurze. Rozmowy prowadzone przez współpracowników, dźwięk wentylatorów, drukarek czy kserokopiarek skutecznie wyciszą ekrany ścienne absorbujące hałas. Takie dźwiękochłonne panele nie tylko pomogą pracownikowi się skupić czy odgrodzić od rozpraszających bodźców zewnętrznych, ale też stanowią stylowy element dekoracyjny biura. Są wielofunkcyjne – mogą być używane też jako tablica inspiracji czy ogłoszeń.
Niewłaściwa organizacja miejsca pracy może systematycznie prowadzić do zmian zwyrodnieniowych u zatrudnionych w biurze. Ergotest z 2007 roku wykazał, że aż 91% pracowników cierpi z powodu bólu kręgosłupa, 62% – przez ból nadgarstków, a 20% odczuwa drętwienie łydek i opuchliznę nóg.
Eksperci z AJ Produkty, firmy wytwarzającej i sprzedającej meble biurowe, mają sprawdzone sposoby na poprawę ergonomii i komfortu w biurze. Pracę na stanowiskach komputerowych wyposażonych w monitory ekranowe ułatwiają ergonomiczne akcesoria, takie jak uchwyty i ramiona do monitorów, w których można regulować wysokość i kąt nachylenia. Pozwalają one zmniejszyć zmęczenie oczu i zapobiec urazom pleców i szyi. Pracownik sam decyduje o idealnej pozycji ekranu do pracy, przy czym nie powinien siedzieć w odległości mniejszej niż 50 cm od monitora. Aby odciążyć nadgarstek i całą kończynę górną przy pracy z myszą komputerową, warto zaopatrzyć pracownika w oparcie przedramienia. Z taką podkładką-podłokietnikiem można pracować również na stojąco. Jeśli dana osoba preferuje pracę siedzącą, na pewno poziom jego wygody i motywacji wzrośnie, gdy będzie dysponować podnóżkiem ergonomicznym albo takim z zaawansowaną regulacją. Wielkim atutem takich urządzeń jest zmniejszenie obciążenia stóp i nóg podczas siedzenia przy biurku. Kąt nachylenia podnóżka dostosowuje się do naturalnej pozycji stopy, wpływając korzystnie na komfort podczas wykonywania nawet najbardziej nużącej pracy.
W specjalnie zaprojektowanym showroomie AJ Produkty, otwartym w Redzikowie k. Słupska, można zobaczyć, jak powinna wyglądać optymalnie zagospodarowana przestrzeń biurowa. Warto się tam udać, ponieważ obecni tam specjaliści udzielają fachowych porad na temat najlepszych dostępnych na rynku rozwiązań, służących idealnej aranżacji biura.