A więc zacznijmy od komentarza Burmistrza: „- Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury kwestionują, że wpływ na poziom natężenia ruchu ma tranzyt. Twierdzą, że wywołuje go głównie ruch lokalny i odwiedzający Malbork turyści (…) Żartujemy sobie w urzędzie, że w takim razie goście Muzeum Zamkowego przyjeżdżają je zwiedzać głównie tirami. Dlatego wykażemy, że urzędnicy ministerstwa nie mają racji – mówi Marek Charzewski.” (źródło: malbork.naszemiasto.pl „Malbork. Co dalej z obwodnicą miasta? Ministerstwo twierdzi, że tłok na krajowej "22" jest m.in. przez turystów” z dnia 17.05.2020 r.).
Teraz dla odmiany zapoznajmy się ze stanowiskiem Ministerstwa Infrastruktury zawartym w piśmie: „(…) Celem „Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030” jest realizacja punktowych inwestycji, które w jak najlepszy sposób rozwiążą problemy na drogach krajowych. W miejscach, które najbardziej narażone są na zaburzenie płynności, które można rozwiązać bez angażowania nadspodziewanie dużych środków. Przy konstrukcji Programu brane pod uwagę były także kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego, spójności sieci drogowej czy społeczne. W trakcie przeprowadzonych analiz, identyfikowano poważne ograniczenia na trasie drogi krajowej nr 22, w szczególności na terenie Starogardu Gdańskiego, Strzelec Krajeńskich, Człuchowa, Rusinowa, Szwecji oraz Wałcza.
Resort infrastruktury nie występuje przeciwko konieczności realizacji wspomnianej inwestycji, jednak trzeba pamiętać, że potrzeby budowy obejść miejscowości są bardzo duże, wciąż pojawiają się nowe postulaty oraz wnioski. Z uwagi na powyższe, lista inwestycji wraz z potencjalnym harmonogramem były przedmiotem szeregu analiz ze strony Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Niestety, z uwagi na ograniczenia finansowe oraz możliwości rynku wykonawczego nie jest możliwa równoczesna realizacja wszystkich zgłaszanych potrzeb.
Należy również wziąć pod uwagę, że w Malborku w ostatnich latach przeprowadzone były kosztowne inwestycje poprawiające płynność ruchu.
Natomiast odnosząc się do poruszonych w piśmie kwestii natężenia ruchu, uprzejmie informuję, że badanie natężenia ruchu w centrum miasta nie jest miarodajną i wyłączną oceną konieczności budowy obwodnicy. Niezależnie od brania pod uwagę wielu innych ww. czynników, wybudowanie obwodnicy nie zmieni sytuacji w przypadku ruchu generowanego w samej miejscowości oraz ruchu do tej miejscowości dojeżdżającego. (…)”
W moim odczuciu powody, dla których Malborka nie ma na liście w/w programu są przez Ministerstwo podane w sposób zrozumiały i uczciwy. Ja znalazłem takie:
- Ograniczenia finansowe,
- Ograniczenia rynku wykonawczego,
- Przeprowadzone w ostatnich latach kosztowne inwestycje drogowe w Malborku,
- Natężenie ruchu nie jest wyłączną oceną konieczności budowy obwodnicy.
Nic natomiast nie znalazłem o turystach czy tirach.
Mam pełną świadomość, że podanie do publicznej wiadomości informacji „o turystach przyjeżdzających do Zamku tirami” jest jedną z politycznych strategii mających na celu zdeprecjonowanie i wyśmianie odpowiedzi z Ministerstwa Infrastruktury. Odpowiedzi, która nie zostawia wątpliwości, że nie będzie Malborka w „Programie 100 obwodnic na lata 2020-2030”.
Zachowanie takie jest – w moim odczuciu – zachowaniem mało profesjonalnym. Wymagałbym jednak więcej. Zamiast wymyślania teorii czy żartów, że „turyści przyjeżdżają do Zamku tirami” chciałbym, aby Burmistrz zaprezentował wyniki badań porównawczych o przepływach samochodów osobowych i ciężarowych. Porównywać je trzeba z miejscowościami, które na listę „programu 100 obwodnic” zostały wpisane (oraz z tymi rezerwowymi). Takie porównanie dopiero pokaże, czy nasza argumentacja jest słuszna, czy trzeba szukać innych danych i argumentów. Próby obśmiewania odpowiedzi z Ministerstwa raczej nas do obwodnicy naszego miasta nie zbliżą.
Adam Ilarz – RAJCA miejski
PS. Wszelkie analizy, głosy krytyki (konstruktywnej i merytorycznej – nie krytykanctwa) czy opinie można kierować do mnie pod adresem a.ilarz@um.malbork.pl
PS2. Zapraszam do przeczytania innych moich artykułów i komentarzy na www.facebook.com/adam.ilarz
PS3. Źródła jakie wykorzystałem:
- Odpowiedź na interpelację radnego Adama Ilarza z dnia 18.05.2020 r.,
- malbork.naszemiasto.pl „Malbork. Co dalej z obwodnicą miasta? Ministerstwo twierdzi, że tłok na krajowej "22" jest m.in. przez turystów” z dnia 17.05.2020 r..
Poniżej materiał wideo najnowsze zdjęcia Malborka z lotu ptaka - zobacz
Zachodzę w glowę jak taki matoł skończył jakieś studia ? Bo podobno coś skończył !
Ja nawet po pijaku tak głupich pytań nie stawiam.
Aleśta sobie w Malborku wybrali radnego do bicia piany. On myśli tylko o sobie.
Może jakieś sukcesy samorządowe Pana Adama ktoś podrzuci.
Wytykać łatwo ale co dalej. Przecież Rada Ma większość, wychodzić z inicjatywami uchwałodawczymi. Burmistrz jest wykonawcą uchwał. Nie pisał źle napisał jeszcze gorzej.
Co z tych pytań wynika?
Układ Charzewski Wilk nie potrwa już długo
Brawo Panie Adamie, niech pan pyta i nie patrzy na negatywne komentarze. Tyle miasto straciło czasu
I tacy którzy próbują na siłę zaistnieć w przestrzeni publicznej nie mając nic do zaproponowania.
Są ludzie którzy lubią jątrzyć. Jednym z nich jest niejaki Adam którego obserwuję od dłuższego czasu.