Zakończono ostatnie wzmocnienia gruntu polegające na wykonaniu pali CFA na najeździe na obiekt WD-4, a obecnie trwają tam roboty ziemne. Po zakończonych pracach nawierzchniowych na nowej jezdni ul. Kontenerowej wykonawca, firma NDI przygotowuje się do przełożenia ruchu i wykonania przebudowy istniejącej jezdni. Będzie to ostatni etap prac. Zakończono budowę wiaduktu WD-2 wraz z najazdami. Wykonanych jest 95% robót sieciowych na głównych kolektorach wód deszczowych i rozpoczęła się do przebudowa ostatnich odcinków ulic wewnątrz portu, czyli ulicy Budowniczych Portu Północnego (pas prawy), ulicy mjr. H. Sucharskiego i ulicy kpt. W. Poinca).
Efektowne i ciekawe prace toczą się przy ulicy Portowej, gdzie powstaje parking o betonowej nawierzchni dla samochodów ciężarowych.
- Jesteśmy na etapie wykonywania nawierzchni betonowych o grubości 27 cm - mówi Maciej Szymański-kierownik budowy z firmy NDI. Parking ma powierzchnię 15 000 metrów kwadratowych, a jego objętość to 4700 metrów sześciennych betonu o wysokiej wytrzymałości C40 na 50. Z uwagi na wysokie wymagania wytrzymałościowe i jakościowe stawiane przez inwestora musieliśmy dostosować metodę wbudowywania mieszanki metodą ślizgową. Metoda ta polega na wykorzystaniu maszyny, która w jednym przejeździe potrafi rozłożyć beton, zagęścić go, wibrować dyble oraz kotwy oraz zatrzeć beton. Maszyna robi jednocześnie cztery czynności, które ręcznie wykonywałoby około 30-40 robotników i nie mielibyśmy pewności czy nawierzchnia będzie miała zakładaną jakość - dodaje Maciej Szymański.
„Cieszy nas postęp prac, jak również, to, że jesteśmy już o krok od zakończenia tak ważnego przedsięwzięcia. Obecnie realizowana inwestycja usprawni ruch drogowo-kolejowy w części układu drogowego, która obsługuje terminale zewnętrzne, głównie terminal DCT, terminal Sea-Invest i Gaspolu” – mówi Łukasz Greinke – prezes Portu Gdańsk.
Metoda, którą zastosował NDI, znajduje swoje zastosowanie zarówno przy wykonywaniu lotnisk oraz autostrad. Pozwala na uzyskanie wymaganego stopnia zagęszczenia w całym przekroju nawierzchni, w tym wypadku grubości 27 centymetrów.
Zastosowana maszyna umożliwia wykonywanie nawet 15-20 tys. metrów kwadratowych miesięcznie nawierzchni, co uwzględniając niekorzystne warunki atmosferyczne, daje 150 tys. metrów kwadratowych rocznie.
W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym wykonywanym przez firmę NDI na rzecz Portu Gdańsk przebudowywane są ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego o łącznej długości 5,6 km. Powstają 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostaną 2 istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport). Pojawi się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstanie także parking buforowy dla aut ciężarowych - pierwszy w tej części portu. Inwestycję wartą ponad 176 mln wykonuje firma NDI z Sopotu.