Wydanie nr 251/2025, Poniedziałek 8.09.2025
imieniny: pokaż (5 imion)Radosława, Maria, Adrianna, Radosław, Nestor
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe. Kluczowa droga łącząca powity malborski i sztumski pominięta w strategicznym raporcie.

Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe. Kluczowa droga… fot. archiwum TvRegionalna24.pl/droga z Miłoradza do Piekła
W Porcie w Ustce zaprezentowano Raport w ramach „Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”. Dokument wyznacza kierunki rozwoju infrastruktury wojskowej i cywilnej w regionie, ale pominął strategiczną drogę Miłoradz–Piekło, łączącą powiaty malborski i sztumski, co budzi zaniepokojenie lokalnych samorządów.

„Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe” to inicjatywa mająca na celu wzmocnienie systemu obronnego państwa oraz roli Pomorza w architekturze bezpieczeństwa narodowego. Projekt koncentruje się na rozwoju infrastruktury zwiększającej mobilność wojsk własnych i sojuszniczych, a region Pomorza Środkowego uznawany jest za kluczowy filar w systemie obrony kraju i wsparcia NATO na wschodniej flance.

W piątek, 5 września w Porcie w Ustce zaprezentowano Raport opracowany przez zespół kierowany przez doradcę Ministra Obrony Narodowej Macieja Samsonowicza. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. starosta malborski Piotr Szwedowski oraz wicestarosta nowodworski Lubomir Głowacki.

Pakt jest jednym z trzech filarów koncepcji „Tarczy Bałtyk”, obok Deklaracji Bałtyckiej i Zielonego Okręgu Przemysłowego „Kaszubia”. Raport zawiera kompleksową analizę infrastruktury transportowej i energetycznej w województwach zachodniopomorskim, pomorskim, kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim. Wskazuje priorytetowe inwestycje drogowe, kolejowe, morskie i lotnicze mające zwiększyć zdolność obronną Polski oraz mobilność wojsk własnych i sojuszniczych.

Wśród rekomendowanych inwestycji znalazły się m.in. dwa odcinki dróg powiatowych w województwie pomorskim: Szymankowo–DK22 w powiecie malborskim oraz Sztum–Biała Góra w powiecie sztumskim, a także linia kolejowa Malbork–Gardeja. Jednak w raporcie pominięto strategiczną drogę Miłoradz–Piekło, która łączy powiaty malborski i sztumski. Trasa ta od dawna figuruje na liście najgorszych odcinków w regionie, stanowi alternatywę dla DK22 i DK55 oraz może pełnić kluczową rolę w przypadku zablokowania mostów na Nogacie.

Rada Powiatu Malborskiego, w uchwale z 8 maja 2025 roku, jednogłośnie zaapelowała o pilną przebudowę drogi Miłoradz–Piekło. Wniosek skierowano do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Obrony Narodowej, Ministra Infrastruktury oraz samorządu województwa pomorskiego. W dokumencie podkreślono strategiczne znaczenie trasy zarówno w kontekście transportowym, jak i obronnym.

Raport „Pomorze Środkowe” zawiera także rekomendacje dotyczące systemów antydronowych, rozwoju infrastruktury kolejowej i drogowej, modernizacji portów lotniczych i morskich oraz procedur cywilno-wojskowych w portach. Dokument ma stanowić podstawę do pozyskiwania środków finansowych, uproszczenia procedur inwestycyjnych oraz wzmocnienia ochrony infrastruktury krytycznej w regionie.

Choć raport wskazuje wiele kluczowych projektów obronnych, pominięcie drogi Miłoradz–Piekło pokazuje, że wciąż istnieją istotne luki w planowaniu infrastruktury o znaczeniu strategicznym, a lokalne samorządy zapowiadają dalsze starania o jej pilną modernizację.

 

Zdjęcia: Starostwo Powiatowe w Malborku

 

Redakcja. Czekamy na Twoje informacje.
Przejdź do komentarzy

Powiązane artykuły

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.