Dotyczy: Opracowania Rozszerzonego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ-R) dla inwestycji pn. „Budowa linii kolejowej nr 5 i 242 na odc. Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie” oraz „Budowy linii kolejowej na odc. Grudziądz – Gdańsk”.
Starostwo Powiatowe w Sztumie informuje, że 27 sierpnia Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała aneks do Umowy Wykonawczej z firmą Transprojekt Gdański Sp. z o. o. na opracowanie Rozszerzonego Studium Techniczno- Ekonomiczno- Środowiskowego (STEŚ-R) dla projektu pn. „Budowa linii kolejowych nr 5 i 242 na odc. Grochowalsk – Grudziądz – Warlubie” oraz ,,Budowa linii kolejowej na odc. Grudziądz – Gdańsk’’. Podpisanie aneksu jest konsekwencją podjętej decyzji o rozszerzeniu zakresu projektu, a także ustalenia nowego harmonogram prac nad STEŚ-R.
Obecnie trwają prace nad etapem II Rozszerzonego Studium Techniczno- Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ-R), czyli pogłębione analizy pięciu wariantów o ruchu mieszanym, tj. pociągów pasażerskich jak i towarowych na odc. od Lipna do Gdańska.
Zgodnie z dotychczasową umową oraz zgodnie z założeniami wynikającymi z podpisanego aneksu, po zakończeniu prac nad wariantami o ruchu mieszanym, rozpoczną się prace nad wariantami o ruchu wyłącznie pasażerskim, które obejmą odcinek planowanej linii kolejowej nr 5 od Grudziądza do włączenia w linię kolejową nr 9 pomiędzy Tczewem a Malborkiem. Powyższa zmiana podejścia ma na celu optymalizację rozwiązań projektowych pod względem ekonomicznym oraz społecznym, przy zachowaniu standardów technicznych dla ruchu pasażerskiego. Dodatkowo rozwiązania te przyczynić się mogą do maksymalnego wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej poprzez skierowanie ruchu towarowego na linię kolejową 131 (tzw. magistrala węglowa).
W I kw. 2026 r. wyłonione zostaną dwa spośród pięciu obecnie rozpatrywanych wariantów o ruchu mieszanym na odcinku od Lipna do włączenia się w LK9 na wysokości Gdańsk Lipce. Następnie na wydzielonym odcinku od Grudziądza do włączenia w LK 9 pomiędzy Tczewem a Malborkiem, zostaną zaprojektowane oprócz wyżej wymienionych o ruchu mieszanym, dwa warianty linii kolejowej o ruchu wyłącznie pasażerskim. Z uwagi na inne parametry techniczne trasowania będą różnić się od dotychczas prezentowanych. Rozwiązania te w szczególności mogą dotyczyć Gmin: Ryńsk, Radzyń Chełmiński, Grudziądz, Gruta, Rogóźno, Gardeja, Sadlinki, Kwidzyn, Gniew, Ryjewo, Sztum, Malbork, 2 Miłoradz, Lichnowy, Nowy Staw, Ostaszewo, Pszczółki, Suchy Dąb, Pruszcz Gdański, Miasto Grudziądz, Miasto Kwidzyn, Miasto Malbork.
Z uwagi na fakt, że warianty pasażerskie mogą przebiegać przez obszary dotychczas nie brane pod uwagę przy trasowaniu wariantów o ruchu mieszanym, Spółka przewiduje w harmonogramie projektu ponowne przeprowadzenie cyklu spotkań informacyjno – konsultacyjnych zarówno z mieszkańcami jak i JST, na których terenie pojawią się nowe rozwiązania projektowe. Spotkania te wg harmonogramu planowane są w I i II kw. 2026 r., natomiast szczegółowy plan zostanie Państwu przekazany z odpowiednim wyprzedzeniem.
Wprowadzenie do projektu „wariantów pasażerskich” wiąże się z koniecznością wykonania dodatkowych prac projektowych oraz wykonania ponownej inwentaryzacji przyrodniczej dla nowych przebiegów. Skutkiem tych działań jest konieczność wydłużenia okresu wyboru wariantu inwestorskiego.
Wybór wariantu inwestorskiego nastąpi w IV kwartale 2026 r.
Po wyborze wariantu inwestorskiego rozpoczną się prace nad oceną oddziaływania na środowisko oraz nad Koncepcją Programowo-Przestrzenną (KPP). Na etapie KPP odbywać się będą bardziej szczegółowe prace projektowe. W trakcie tych prac przewidziane są spotkania z mieszkańcami oraz JST, przez których teren będzie przebiegał Wariant inwestorski i wg założeń harmonogramu powinny one odbyć się na przełomie IV kw. 2026/I kw. 2027 r.
Podkreślić należy, że dodatkowe analizy dotyczące wariantów pasażerskich i związane z tym wydłużenie okresu wyboru wariantu inwestorskiego, nie wpływają na terminy realizacji zadania i prac budowlanych, które mogłyby rozpocząć się nie wcześniej niż w 2032 r.
Niezależnie od powyższego należy zauważyć, że CPK realizuje obecnie projekt „Opracowanie planu rozwoju polskiej sieci kolejowej” (znany również pod nazwą Zintegrowana Sieć Kolejowa (ZSK)) zlecony Spółce przez Pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Celem projektu jest całościowa analiza oraz rekomendacje kierunków rozwoju docelowej sieci kolejowej Polski. Wyniki projektu ZSK posłużą do podjęcia decyzji o kolejnych etapach realizacji projektów, w tym także dotyczących terminów realizacji poszczególnych zadań inwestycyjnych.
Jeżeli jakiekolwiek kwestie wymagają szerszego wyjaśnienia, zachęcamy do kontaktów ze Spółką w trybie roboczym. Koordynatorem odpowiedzialnym za relacje z otoczeniem inwestycji na Państwa terenie jest Łukasz Wrzesiński, e-mail: lukasz.wrzesinski@cpk.pl, tel. +48 539 188 929.
Informacja: Starostwo Powiatowe w Sztumie