O planowanych na Pomorzu inwestycjach poinformowano podczas briefingu prasowego na gdańskim dworcu 18 sierpnia br. Z przedstawicielami mediów spotkali są m.in. Jacek Karnowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Rekordowa kolej
Polska i pomorska kolej z roku na rok, a można powiedzieć, że i z dnia na dzień zmienia się nie do poznania. Remontowane są linie kolejowe, powstają nowe przystanki. Pasażerowie mają do dyspozycji nowoczesny i komfortowy tabor.
- „Liczby mówią same za siebie. Tylko 17 sierpnia 2025 r. pociągi PKP Intercity przewiozły ok. 360 tys. podróżnych” – podkreślał Piotr Malepszak z Ministerstwa Infrastruktury.
Ilu pasażerów skorzystało z kolei na Pomorzu tego nie wiemy. Ale i nasza regionalna kolej bije rekordy popularności.
- „W 2024 r. pociągi regionalne przewiozły na Pomorzu 74 mln podróżnych. To najwięcej w historii. A Pomorzanie najchętniej w Polsce wybierają kolej” – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Inwestycje kosztują, skąd zatem są pieniądze na kolejową rewolucję?
Inwestycje za miliardy
Zmiany na kolei nie były by możliwe, gdyby nie członkostwo Polski w Unii Europejskiej i dostęp do programów wspólnotowych.
- „Trzeba mówić o tym otwarcie. 10 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy pozwoli na remont 800 km linii kolejowych w całym kraju. A przecież są jeszcze inne programy jak choćby Feniks” – mówił wiceminister Jacek Karnowski.
Dla naszego regionu rozwój kolei to szansa na stanie się nie tylko hubem energetycznym, co związane jest z budową elektrowni jądrowej oraz rozwojem morskiej energetyki wiatrowej, ale również transportowym.
- „Północna Polska staje się miejscem olbrzymich inwestycji energetycznych i kolejowych, szczególnie z Krajowego Planu Odbudowy. Chodzi o port instalacyjny w Gdańsku, porty serwisowe w Łebie i Ustce czy w zachodniopomorskim Darłowie” – dodawał Karnowski.
Ale kolej to nie tylko towary, to przede wszystkim miliony pasażerów każdego dnia dojeżdżających do pracy czy szkoły.
Dla towarów i dla ludzi
Kolejowe inwestycje na Pomorzu zmienią krajobraz transportowy regionu. Transport towarów do portów jest oczywiście ważny. Warto zaznaczyć, że z akcyz, ceł czy podatków od towarów przechodzących przez wszystkie polskie porty do budżetu państwa wpłynęło w zeszłym roku około 50 mld zł. Sprawna komunikacja to także podstawa bezpieczeństwa, nie tylko militarnego, ale także tego żywnościowego o czym często zapominamy. Inwestycje w transport towarów są również ważne dla mieszkańców. Lepsza infrastruktura to lepsze, częstsze i szybsze pociągi regionalne.
- „I takie właśnie zrównoważone podejście do rozwoju regionu i kraju cieszy najbardziej” – dodawał Marcin Skwierawski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Jakie inwestycje są planowane?
Czwarty tor do Pszczółek
Transport towarów z portu w Gdańsku czy z rafinerii jest możliwy tylko jedną trasą. To połączenie przebiegające przez Pruszcz Gdański i Pszczółki do stacji Zajączkowo Tczewskie. Przejeżdża tędzy nawet 300 składów dziennie. To jeden z najbardziej obciążonych odcinków w całym kraju, a pociągi korzystają z trzech torów.
- „Już niedługo PKP PLK ogłosi przetarg na budowę tam czwartego toru. Będzie on dedykowany pociągom towarowy” – zapowiedział Malepszak.
Z inwestycji cieszy się marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
- „Dzięki separacji ruchu pasażerskiego i towarowego zwiększy się przepustowość linii, a to pozwoli na ułożenie lepiej dopasowanego do potrzeb mieszkańców rozkładu jazdy, a pociągi pojadą częściej” – mówił.
Kiedy inwestycja ma się zakończyć? Kolejarze są ostrożni w przewidywaniach, ale mowa jest o roku 2029.
Towarowym do Gdyni
Druga, równie ważna inwestycja to modernizacja linii kolejowej z Bydgoszczy przez Maksymilianowo, Kościerzynę do Gdyni. Prace pomiędzy Kościerzyną a Osową trwają już od 2 miesięcy.
- „Już niedługo ogłosimy przetarg na modernizację odcinka Osowa – Gdynia” – zapowiadał Piotr Wyborski, prezes PKP PLK.
To bardzo trudne zadanie. Z uwagi na ukształtowanie terenu i zabudowę miejską inwestycja jest bardzo ważna dla gdyńskiego portu. Dawna przedwojenna magistrala po modernizacji i elektryfikacji będzie pełnić rolę towarowego korytarza z południa Polski do portu w Gdyni, co pozwoli na odciążenie linii przebiegającej przez Trójmiasto. Przetargi na pozostałe odcinki linii 201 mają być ogłoszone do końca roku.
Warto przypomnieć także o innych inwestycjach kolejowych realizowanych w regionie
Trwa modernizacja linii 202 pomiędzy Lęborkiem a Słupskiem. Jednotorowy dotąd szlak zmienia się nie do poznania – na większości odcinka ułożono już drugi tor.
Kilka tygodni temu PKP PLK otworzyły oferty w przetargu na dobudowę drugiego toru na odcinku Gdynia–Lębork oraz budowę dwóch torów aglomeracyjnych z Redy do Wejherowa. Wartość planowanych prac to ponad 3 mld zł. Dzięki tej inwestycji od Gdyni do Lęborka poprowadzony zostanie drugi tor, a pomiędzy Redą a Wejherowem powstaną dodatkowe tory przeznaczone wyłącznie dla pociągów SKM.
Od początku wakacji modernizowana jest także linia kolejowa pomiędzy Malborkiem a Elblągiem. Po zakończeniu prac pociągi pojadą tam nawet 160 km/h. W 2026 r. zaplanowano drugi etap inwestycji, obejmujący m.in. modernizację sieci trakcyjnej i przejazdów drogowo-kolejowych.
Zaawansowane są również prace projektowe dotyczące modernizacji nieczynnej od ponad 30 lat linii Wejherowo–Choczewo. W ramach przedsięwzięcia powstaną także nowe odcinki torów z Choczewa, przez teren planowanej elektrowni jądrowej, do Steknicy. Kolejarze zapowiadają, że budowa zakończy się w 2029 roku.
źródło i zdjęcia: pomorskie.eu