Krynica Morska. Rozbudowa pirsu pasażerskiego w morskim porcie rybackim. Zobacz postęp prac luty 2022
Przypomnijmy:
Urząd Morski w Gdyni, reprezentowany przez Panią Barbarę Olczyk, Z-cę Dyrektora ds. Inwestycji zawarł z Samorządem Województwa Pomorskiego, reprezentowanym przez Panów Marszałków Mieczysława Struka i Wiesława Byczkowskiego, umowę na realizację projektu pn. Krynica Morska – rozbudowa pirsu pasażerskiego w morskim porcie rybackim.
Całkowita wartość projektu wynosi 13,2 mln PLN, w tym wysokość dofinansowania przez Unię Europejską to 11,2 mln PLN. Dofinansowanie pochodzi ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Projekt jest komplementarny z inwestycją Gminy Miasta Krynica Morska pn. „Pętla Żuławska – rozbudowa portu jachtowego w Krynicy Morskiej” i obie te inwestycje stanowią element przedsięwzięcia strategicznego pn. „Rozwój oferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej”.
W ramach projektu planowana jest rozbudowa pirsu pasażerskiego oraz wydłużenia nabrzeża wraz z zabezpieczeniem skarpy w Krynicy Morskiej w celu zmniejszenia falowania wewnątrz portu, przy zachowaniu warunków dobrej nawigacji na podejściu do i wyjściu z portu.
Potrzebę realizacji inwestycji zidentyfikowano m.in. podczas przeprowadzonych konsultacji – przedsięwzięcia strategicznego „Rozwój oferty turystyki wodnej w obszarze Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej”.
W spotkaniach brali udział przedstawiciele zarządców morskich wód wewnętrznych i wód śródlądowych, operatorzy portów i przystani, przedstawiciele środowiska żeglarskiego, naukowego i samorządów terytorialnych, a także organizacji pozarządowych, instytucji publicznych oraz członkowie klubów żeglarskich.
W trakcie konsultacji jako jeden z kluczowych problemów Krynicy Morskiej zdefiniowano Ograniczenie wykorzystania portu jachtowego w Krynicy Morskiej. Przyczyną takiego stanu jest nadmierne falowanie w porcie oraz spłycenie głębokości w okolicach pirsu do około 1,3 m. Uniemożliwia to spokojny postój jachtów, ogranicza dostępność portu dla niektórych jednostek oraz pełne wykorzystanie infrastruktury portowej.
Aby rozwiązać wskazane problemy, przeprowadzono szereg analiz i ustalono następujący zakres planowanej inwestycji:
Pirs Pasażerski, który obecnie ma długość ok. 100 m zostanie wydłużony o 65,5 m.
Szerokość wejścia do portu wyniesie 38 m, co skutkować będzie zmniejszeniem falowania wewnątrz portu. Przy przedłużonym pirsie cumować będą mogły statki pasażerskie białej floty i jednostki Urzędu Morskiego w Gdyni.
Na odcinku od narożnika nasady istniejącego pirsu w stronę ulicy Gdańskiej wydłużone będzie nabrzeże postojowe o długości 50,0 m, które pełnić będzie funkcję postojową.
Dalej, w stronę ulicy Gdańskiej wykonane będzie umocnienie brzegu wschodniego i brzegu północnego.
Ponadto, w miejscu obecnego ciągu pieszo-jezdnego na odcinku 194 m wykonana zostanie nowa utwardzona nawierzchnia.
Bezpośrednio za zjazdem z ulicy Gdańskiej znajdować się będzie parking na 22 samochody.
Projekt realizowany będzie do końca 2022 roku.
Przeprowadzone w ramach inwestycji działania rozwiążą problem falowania w porcie, poprawią bezpieczeństwo, umożliwią pełne wykorzystanie infrastruktury oraz podwyższą dostępność portu dla różnych jednostek.
Wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców Krynicy Morskiej, Urząd Morski w Gdyni w ramach swoich kompetencji jest w trakcie realizacji projektu Zabezpieczenie przeciwpowodziowe Krynicy Morskiej, dofinansowanego z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, którego głównym celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa mieszkańców poprzez budowę wałów przeciwpowodziowych. Ponadto, w ramach projektu wybudowana zostanie droga serwisowa na koronie wału, która docelowo będzie mogła być wykorzystana jako ciąg spacerowy.
W najbliższym czasie Urząd Morski w Gdyni planuje również podpisanie z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy o dofinansowanie na budowę falochronu zachodniego o długości ok. 134 mb w przystani w Krynicy Morskiej – Basen III – Nowa Karczma.
Nadmienić należy, że potencjał portu w Krynicy Morskiej zostanie w pełni wykorzystany po zakończeniu budowy Kanału Żeglugowego, łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, który przyczyni się do zwiększenia ruchu turystycznego w porcie w Krynicy Morskiej.
Prace w krynickim porcie mają zakończyć się w przyszłym roku. Wykonawca, grupa NDI, ma na ich realizację 17 miesięcy.
To nie jedyna inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni na rzecz Krynicy Morskiej
Niedawno zakończyliśmy budowę zabezpieczenia przeciwpowodziowego na odcinku 4 km od strony Zalewu Wiślanego. W ramach tej inwestycji wybudowana została droga serwisowa na koronie wału, która stanowi przepiękny ciąg spacerowy. Dodatkowo, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest w trakcie weryfikacji naszej dokumentacji aplikacyjnej na budowę falochronu zachodniego o długości ok. 134 mb w przystani w Krynicy Morskiej – Basen III Nowa Karczma – mówi kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.