Wydanie nr 88/2024, Czwartek 28.03.2024
imieniny: pokaż (11 imion)Aleksander, Doroteusz, Guntram, Renata, Ingbert, Joanna, Kastor, Malachiasz, Malkolm, Pryskus, Rogat
ReklamaKontakt
  • tvregionalna24.pl
  • tvmalbork.pl
  • tvsztum.pl
  • tvdzierzgon.pl

Powstanie Muzeum Mostów Tczewskich? Jest propozycja Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

  • Wydanie nr 88/2024
  • 24 listopada 2020, 12:29
  • Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków
  • Wiadomości
Powstanie Muzeum Mostów Tczewskich? Jest propozycja Pomorskiego Wojewódzkiego… fot. Archiwum TvMalbork.pl
Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków opracował wstępną koncepcję zagospodarowania przyczółka na moście w Tczewie. Ich zagospodarowaniem zainteresowane jest Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.

 

- „Zachodni przyczółek mostu drogowego w Tczewie został obecnie wykonany jako trzykondygnacyjna budowla żelbetowa, o wysokości każdej z kondygnacji około 4 m, i ogólnej powierzchni ok. 2100 m², z 4 klatkami schodowymi i szybem windowym. Daje możliwość łatwej adaptacji do celów wystawienniczych” - mówi Igor Strzok, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków. - „W przypadku dalszej, pełnej lub częściowej odbudowy zachodniego portyku mostu, dodatkowe powierzchnie, także doświetlone światłem naturalnym, mogą zostać dodane do istniejących obecnie” - dodaje.

 

 

 

 

Program ekspozycji.

1. Historia konstrukcji mostowych:

- pierwsze historyczne mosty i ich znaczenie strategiczne (most pontonowy przez Hellespont w czasie wyprawy Kserksesa na Grecję, most na Dunaju w czasie wyprawy Trajana, polski

„prefabrykowany” most pontonowy przez Wisłę w 1410 r.;

- mosty ufortyfikowane od średniowiecza do XIX w.;

- pierwsze mosty stalowe (Anglia, USA, Niemcy) dla linii kolejowych, nowe technologie produkcji stali, rozwój myśli inżynierskiej;

- strategiczna rola kolei od połowy XIX w. - doświadczenia wojny 1870 roku;

- obrona strategicznych linii kolejowych XIX-XX w. i pociągi pancerne;

- operacje wojskowe wokół zdobywania mostów w czasie II Wojny Światowej;

- wojskowe mosty prefabrykowane z okresu II Wojny Światowej oraz zestawy do forsowania przeszkód wodnych;

- współczesność: architektura mostów przełomu XX i XXI w. Nowe technologie i materiały.

 

 

 

 

2. Dzieje mostów tczewskich:

- geneza przeprawy mostowej w Tczewie;

- projekt na tle współczesnej sztuki inżynierskiej (głównie angielskiej i amerykańskiej);

- przemiany mostów tczewskich na przełomie XIX-XX w.;

- przygotowania i akcja bojowa Wehrmachtu oraz obrona i wysadzenie mostu 01.09.1939 r;

- represje niemieckie wobec Polaków z Szymankowa;

- dalsze losy mostu w latach 1939-1958;

- obecna przebudowa.

 

 

 

 

 

Przęsło ESTB zdaniem Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków powinno być eksponowane w pobliżu mostu, optymalnie równolegle do mostu kolejowego, na wschodnim brzegu Wisły, z wejściem na nie z wału przeciwpowodziowego. Stanowiłoby zalążek skansenu konstrukcji inżynierskich, mostowych i kolejowych pomiędzy stacją Szymankowo a Tczewem.

 

 

 

 

Informacja: Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków

 

Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Przejdź do komentarzy

Kamery On-Line

Podziel się:
Oceń:
Tagi

Zobacz więcej z kategorii Wiadomości


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe i naruszające regulamin będą usuwane.