Zasady gospodarowania masami ziemnymi określa m.in. ustawa z 14 grudnia 2012 r. o odpadach i przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie.
Masy ziemne, które nawożone są na nieruchomości stanowią masy ziemne wraz z gruzem i należy je traktować jako odpad o kodzie 17 05 04, tj. gleba i ziemia, w tym kamienie, inne niż wymienione w 17 05 03, tj. substancje niebezpieczne.
Rozmieszczenie nawiezionych mas ziemnych na gruncie należy traktować jako prowadzenie procesu odzysku odpadów, a dokonywanie takiej czynności wymaga uzyskania stosownego zezwolenia, tj. zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
Co mówią przepisy ?
Art. 27 ust. 8 ustawy o odpadach:
Osoba fizyczna i jednostka organizacyjna niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi tylko takie rodzaje odpadów, za pomocą takich metod odzysku (...) i w takich ilościach, które mogą bezpiecznie wykorzystać na potrzeby własne.
Z przepisów wykonawczych do ustawy o odpadach wynika, że odpad o kodzie 17 05 04 może być wykorzystany do utwardzenia powierzchni (po ewentualnym rozkruszeniu odpadów, jeżeli jest to konieczne do ich wykorzystania) z zachowaniem przepisów odrębnych, w szczególności przepisów Prawa budowalnego i Prawa wodnego.
Pamiętaj!
Maksymalna dopuszczalna ilość odpadów do przyjęcia to 0,2 Mg/m2 powierzchni, tj. 200 kg na każdy metr kwadratowy gruntu.
Z powyższego wynika zatem, że osoba fizyczna może przyjąć na swój grunt jedynie masy ziemne sklasyfikowane według określonego kodu odpadu (np. 17 05 04) i to w określonym celu, tj. utwardzenia gruntu. Nadto ograniczenie stanowi ilość odpadów możliwych legalnie do przyjęcia.
Skutki przyjęcia na swój grunt mas ziemnych wbrew powyższym zasadom mogą być daleko idące. Każda tego rodzaju ilość odpadów będzie uznawana za przechowywaną niezgodnie z zasadami magazynowania lub składowania odpadów. W takim wypadku odpowiedni organ będzie mógł nakazać właścicielowi usunięcie mas ziemnych.
Co mówią przepisy?
Art. 26 ustawy o odpadach
ust. 1 Posiadacz odpadów jest obowiązany do niezwłocznego usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania."
ust. 2 W przypadku nieusunięcia odpadów zgodnie z ust. 1, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji wydawanej z urzędu, nakazuje posiadaczowi odpadów usunięcie odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania.
W interesie właściciela leży zatem precyzyjne ustalenie jakie konkretnie odpady są przywożone na jego nieruchomość i w jakiej ilości. Okoliczności te winny zostać potwierdzone odpowiednimi dokumentami, które winna posiadać osoba przywożąca masy ziemne. Podkreślić należy, że bardzo rygorystyczna jest odpowiedzialność właściciela nieruchomości za stan nieruchomości. Jeżeli na nieruchomości znajdują się odpady, który nie powinny się tam znajdować, zasadniczo odpowiedzialnym za jej usunięcie będzie właśnie władający nieruchomością. W tym zakresie bowiem działa domniemanie prawne.
Z orzecznictwa
Wprowadzone przez ustawodawcę domniemanie prawne odpowiedzialności za odpady władającego powierzchnią gruntu zanieczyszczonego odpadami, zdejmuje z organów prowadzących postępowanie obowiązek dociekania z urzędu, kto był wytwórcą odpadów. Władający gruntem muszą mieć świadomość dbałości o porządek na swoich nieruchomościach i odpowiedzialności na zasadzie ryzyka za działania osób trzecich prowadzące do zanieczyszczenia ich nieruchomości." (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 5 czerwca 2014 r., II SA/Bk 149/14, podobnie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 28 maja 2014 r., II SA/Po 121/14).
Właściciel nieruchomości nie będzie mógł bronić się argumentacją, że to przywożący masy ziemne nawiózł odpady niezgodnie z żądaniem właściciela. Roszczeń w tym zakresie strony będą mogły dochodzić na gruncie przepisów prawa cywilnego. Wcześniej właściciel nieruchomości będzie musiał zrealizować obowiązek usunięcia mas ziemnych, co może wiązać się ze sporymi kosztami.
Info : http://stegna.pl
Polska demokracja same zakazy dla zwykłych zjadaczy chleba a władza może wszystko.