Tymczasem okazuje się, że istnieje młodzież, która potrafi odłożyć telefon na bok i z własnej, nieprzymuszonej woli poświęcić czas, by sprawić przyjemność innej osobie – w tym przypadku koledze korespondencyjnemu z Czech.
Piątek, 3 lutego, za oknem zaczyna się ściemniać, a w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Drewnicy aż tętni od entuzjazmu szóstoklasistów uczestniczących w projekcie korespondencyjnym „Das Bild der Anderen”.
Nasz cel, to stworzenie niepowtarzalnych projektów toreb ekologicznych dla przyjaciół z gimnazjum położonym w malowniczej miejscowości Velké Meziříčí w Czechach. Zanim jednak przystąpiliśmy do ich realizacji, wykonaliśmy kilka zadań aktywizującuch – oczywiście w języku niemieckim. Po pierwsze musieliśmy ustalić, czy wszyscy wiedzą, jak dotrzeć do Velké Meziříčí i ile czasu teoretycznie zajęłaby nam droga do naszych kolegów.
Następnie kilka ciekawostek o wspomnianej miejscowości i gimnazjum. Drugi krok to integracja grupy. W projekcie uczestniczą osoby z trzech klas szóstych, w tym również uczniowie Szkoły Podstawowej w Jantarze. „Lekcja z pomysłem” to ich pierwsza okazja do zapoznania się i porozmawiania o doświadczeniach z projektu. Ten krok ułatwiły nam gry w okręgu. Szczególnie dużo uśmiechu wywołał „Toaster”, w którym nie tylko należało wykazać się dystansem do samegosiebie, ale i zdolnościami aktorskimi.
I tak naładowani pozytywną energią obejrzeliśmy film instruktażowy i przystąpiliśmy do zadania. Czas umiliła nam obecność naszego gościa, Pani Moniki Jastrzębskiej-Opitz, muzyka niemieckiego zespołu „Annenmaykantereit” oraz wizyty w bufecie.
Tam też nauczycielka niemieckiego, Natalia Biernacka zaprezentowała recepturę na popularny wśród naszych zachodnich sąsiadów napój „Apfelschorle”. Okazało się, że lekcja niemieckiego może być całkiem przyjemna, a telefony komórkowe można wykorzystać inaczej, np. do wyszukania w słowniku internetowym potrzebnego słownictwa.Właściwie to większość o nich zapomniała i to chyba najlepsza recenzja piątkowych zajęć.
Hasło przewodnie przyświecające naszej pracy to „ich, meine Schule, mein Wohnort”, czyli „ja, moja szkoła, moja miejscowość”. Choć torby miały być wizytówką uczniów z Polski, to nie da się ukryć, że i tak na pierwszym planie często pojawiały się rysunki, czy też imiona kolegów z Czech. Świadczy to wyłącznie o wielkiej sympatii do nich. I choć można stwierdzić, że większość uczniów odbiegło od tematu, to i tak ich praca i sam proces twórczy to coś, czego nie da się
ocenić.
Efekty są widoczne na zdjęciach. Tak jak w nauce języków obcych nie chodzi o bezmyślne wkuwanie regułek, a komunikację, tak i w naszej lekcji okazało się, że scenariusz nie był najważniejszy. Najistotniejsze jest to, czego nauczyliśmy się „między wierszami”. Z pewnością mamy co wspominać i przystąpimy do kolejnej edycji projektu „Lekcji z pomysłem” organizowanego przez „Fundację Kreatywna Edukacja” w Nowym Dworze Gdańskim.
Info i foto : Zespół Szkolno-Przedszkolny w Drewnicy