To kolejne wspólne przedsięwzięcie realizowane z samorządem woj. pomorskiego poprawiające dostęp do kolei.
Nowy tabor, sprawne połączenia z Gdańskiem i Toruniem
Wspomniane inwestycje kolejowe będą realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa (Gardeja) – Malbork”. Program otrzyma unijne wsparcie w wysokości ponad 180 mln zł.
- To pierwsze tak kompleksowe przedsięwzięcie regionalne łączące te dwa województwa – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Chcemy stworzyć nową jakość usług – bezpośrednich połączeń o charakterze międzyregionalnym. Powiśle otrzyma możliwość sprawnego dojazdu do Trójmiasta, jak i Torunia. Nowy tabor – 4 pojazdy spalinowe zakupione ze środków Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy oraz zmodernizowana infrastruktura kolejowa wraz węzłami integracyjnymi (Kwidzyn), kompleksowo rozwiążą problemy komunikacyjne Powiśla. Liczę na sprawną realizację tego projektu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i szybkie oddanie do użytku zmodernizowanego odcinka linii nr 207.
- Pomorze to jeden z regionów, który w największym stopniu korzysta ze wsparcia unijnego budżetu, a inwestycja pomiędzy Malborkiem a Gardeją jest kolejną, którą przeprowadzimy wspólnie – powiedział Andrzej Krawczyński, dyrektor Regionu Północnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Wspólnie planujemy kolejne inwestycje, których wartość przekracza miliard złotych.
Remonty dworców, peronów i 120 obiektów inżynierskich
W ramach inwestycji wyremontowane zostaną tory na odcinku pomiędzy stacjami Gardeja i Malborkiem oraz ponad 120 obiektów – mostów, przepustów i wiaduktów. Przebudowane zostaną także perony na trasie. Dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych będą w pełni wyposażone w nowe wiaty, oświetlenie, ławki, nawierzchnię antypoślizgową i tablice informacyjne. Rewitalizacja szlaku obejmie 36 przejazdów kolejowo-drogowych, które zyskają dodatkową sygnalizację i urządzenia rogatkowe.
- To dobra wiadomość dla mieszkańców powiatów: malborskiego, sztumskiego i kwidzyńskiego, korzystających na co dzień z tej trasy – mówi Piotr Widz, radny Sejmiku Województwa Pomorskiego. – Mam nadzieję, że realizacja tego projektu przyczyni się do zwiększenia liczby osób, korzystających z tego środka komunikacji i poprawi atrakcyjność pasażerskiego transportu kolejowego, m.in. dzięki skróceniu czasu przejazdów do pracy czy szkół oraz poprawie bezpieczeństwa i komfortu podróży.
51 projektów RPO w całej Polsce do 2020 r.
Przebudowa 56-kilometrowego odcinka linii kolejowej obejmie także montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz budowę nowej nastawni w Kwidzynie. Powstanie Lokalne Centrum Sterowania, gwarantujące bezpieczną i płynną jazdę pociągów na całej długości odcinka Gardeja – Malbork. Dzięki rewitalizacji czas przejazdu skróci się. Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa (Gardeja) – Malbork” zostanie zakończony do 2020 r.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. opracowują dwa kolejne studia wykonalności dla odcinków pomiędzy Toruniem a Chełmżą oraz Grudziądzem a Gardeją. Zrewitalizowanie całej linii Toruń – Malbork umożliwi otwarcie drugiego korytarza łączącego centrum woj. kujawsko-pomorskiego z woj. pomorskim – uzupełnia Andrzej Krawczyński dyrektor z PLK. To także stworzy korzystne warunki dla przewoźników, którzy dysponując nowoczesną infrastrukturą będą mogli rozszerzyć swoją ofertę. Odcinek między Chełmżą a Grudziądzem został zrewitalizowany pod koniec 2014 r.
Łączna liczba projektów przewidzianych do realizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych w latach 2014 – 2020 to 51 projektów na terenie 16 województw o łącznej wartości prawie 4,8 mld złotych.