Media społecznościowe a praca
W Internecie istnieje spora przestrzeń dla anonimowości, jednak ta forma spędzaniu czasu ma znikome przełożenie na codzienne życie. Posty i wpisy publikowane pod niewiele zdradzającymi pseudonimami różnią się od siebie jedynie treścią i technicznymi parametrami, takimi jak na przykład IP komputera, z którego zostały wysłane. Zupełnie odmienna sytuacja dotyczy serwisów i portali, gdzie w bezpośredni sposób dochodzi do ujawnienia naszej tożsamości. Z tego powodu imię, nazwisko i treści audiowizualne publikowane na Facebooku, Instagramie lub Tik Toku nie lądują w próżni, lecz mogą być w konkretny sposób zinterpretowane przez każdego użytkownika Internetu. Wśród nich znajdują się również potencjalni pracodawcy, którzy przed wystosowaniem propozycji zatrudnienia mają możliwość oceny aktywności danej osoby w sieci na przestrzeni lat. Korzystając z social mediów, należy zatem pamiętać, że sposób prowadzenia kont na wybranych serwisach może mieć swoje przełożenie – zarówno pozytywne, jak i negatywne – na skuteczność procesu poszukiwania pracy.
W jaki sposób udzielać się w social mediach, aby być atrakcyjnym na rynku pracy?
Istotna rola mediów społecznościowych na etapie poszukiwania pracy wiąże się z koniecznością optymalnego zaangażowania się w ten aspekt życia. Nie oznacza to jednak, że ze względu na możliwość sprawdzenia przez potencjalnego pracodawcę powinniśmy całkowicie zrezygnować z prowadzenia kont na Facebooku lub Instagramie. Wręcz przeciwnie – całkowite "wyzerowanie" w tym względzie również może być interpretowane w niezbyt korzystny sposób (zwłaszcza w firmach działających w tzw. digitalu), dlatego warto kierować się zasadą złotego środka. Publikowanie treści osobistych, takich jak zdjęcia z członkami rodziny lub wspomnienia z wakacji, warto odpowiednio ukryć za barierą konta prywatnego, natomiast do wglądu ogólnego pozostawić serwisy kreujące profesjonalny obraz naszej osoby. Do tego właśnie celu powszechnie wykorzystywane są takie portale jak LinkedIn lub Golden Line – oprócz możliwości tworzenia personalnych wizytówek stanowią również przestrzeń do rekrutowania nowych pracowników.
Gdzie szukać pracy w social mediach?
Nie tylko LinkedIn i Golden Line umożliwiają użytkownikom swoich serwisów na połączenie społecznej funkcji platform i opcji znalezienia nowego miejsca zatrudnienia. Również najpopularniejsze social media, takie jak na przykład Facebook, są bardzo często wykorzystywane do wstawiania ogłoszeń o pracę i wstępnego selekcjonowania najciekawszych kandydatów. Z tego powodu całkowita rezygnacja z mediów społecznościowych może w niekorzystny sposób odbić się na dostępności do nowych ofert oraz idącym za tym zahamowaniem swojej kariery. Aktywny proces poszukiwania stanowiska odpowiedniego dla indywidualnych potrzeb powinien nie tylko opierać się na regularnym obserwowaniu wcześniej wspomnianych platform, ale też i obejmować zapoznanie się z ofertami, jakie pojawiają się na serwisach z ogłoszeniami. Na przykład na stronie https://www.aplikuj.pl/praca/malbork można znaleźć najświeższe ogłoszenia z Malborka i okolic, które pozwalają uzyskać pogląd na aktualne potrzeby lokalnego rynku pracy.
W trakcie poszukiwań nowego miejsca zatrudnienia warto zatem wykorzystać wszelkie dostępne możliwości, do których zalicza się uruchomienie posiadanych kontaktów, przeglądanie stron z ogłoszeniami oraz aktywne uczestnictwo w mediach społecznościowych.